Zastosowanie sprzęgieł hydrokinetycznych

Posted in Uncategorized  by admin
October 18th, 2016

Podczas pracy silnika sprzęgło hydrokinetyczne nie daje możliwości szybkiego i całkowitego odłączenia silnika od mechanizmów napędowych. Z tego względu w pojazdach samochodowych sprzęgło hydrokinetyczne znajduje zastosowanie tylko w następujących układach
— ze zwykłą skrzynką biegów o przekładniach zębatych okresowo zazębianych, jeżeli jednocześnie jest stosowane dodatkowe sprzęgło cierne, umożliwiające zmianę biegów (rys. 53-15 oraz 53-16).
Jeżeli całkowite przełożenie w układzie napędowym jest stałe, zakres eksploatacyjnych prędkości biegu silnika pokrywa zwykle jedynie część wymaganego zakresu szybkošei jazdy. Ponadto zakres eksploatacyjnych obciążeń silnika jest stosunkowo wąski. Tym samym wymagany, dość rozległy zakres zmienności momentu obrotowego na kolach pędnych samochodu oraz niezbędny zakres ich prędkości obrotowych uzyskać można jedynie przez zmienianie całkowitego przełożenia składu napędowego, odpowiednio do chwilowych warunków ruchu.
Wymienione okoliczności zmuszają do stosowania specjalnego zespołu wbudowanego w układ napędowy, tzw. skrzynki biegów, która pozwala na zmienianie w potrzebny sposób całkowitego przełożenia w układzie napędowym. Skrzynka biegów umożliwia ponadto jazdę do tylu, ponieważ przez włączenie tzw, biegu tylnego ulega zmianie na przeciwny kierunek obrotu wału napędowego. Dodatkowe istotne zadanie skrzynki biegów polega na odłączaniu silnika od układu napędowego (wskutek przerzucenia dźwigni zmiany biegów w tzw. położenie neutralne), co umożliwia rozruch i prace silnika podczas postoju pojazdu, choć sprzęgło po zostaje włączone,
Podczas użytkowania samochodu w ciężkich warunkach terenowych (np. jazda po bezdrożach, roboty ziemne itp.) nie wystarcza wyposażenie go w zwykłą skrzynkę biegów. W takich przypadkach konieczne jest zaopatrzenie pojazdu w dodatkową skrzynkę przekładniową, tzw. skrzynkę terenową, która wraz ze skrzynką biegów pozwala na uzyski wanie bardzo dużych całkowitych przełożeń w układzie napędowym. W samochodzie o napędzie na wszystkie koła, aby umożliwić w sprzyjających warunkach wyłączanie napędu niektórych kół, stosuje się ponadto tzw. skrzynkę rozdzielczą, która niekiedy spełnia jednocześnie zadania skrzynki terenowej. [przypisy: plomby kontenerowe, haki holownicze, elektronika pojazdowa ]

Comments are closed.